Haltijaväkeä

"Nouse luontoni lovesta, syntyni syvästä maasta, haon alta haltijani."

torstai 21. elokuuta 2014

Skandinaavien mytologia: Maailman synty

Olen viime aikoina alkanut kiinnostua skandinaavien ja viikinkien mytologiasta. Se vaikuttaa todella sekavalta, mutta toivon voivani selvittää sen perin pohjin. Katsotaan ensin, miten maailma syntyi.

MAAILMAN LUOMINEN



Alussa oli vain tyhjyys, valtava kita Ginnungagap. Oli myös Múspellsheimur, tulihenkien maa, sekä Niflheimur, jäätävä varjo-olentojen maa. Tulen ja jään myrkyistä syntyi jättiläinen nimeltä Ýmir, ensimmäinen elävä olento. Samoihin aikoihin sulava jää synnytti jättiläismäisen alkulehmän, jonka nimi oli Audhumla. Se sai ravintonsa nuolemalla jäähileiden peittämiä suolakiviä. Niin Audhumlasta alkoi myös virrata maitoa, jolla Ýmir eli. Jätti lämpeni ja hänen kainaloidensa hiestä syntyi lisää jättiläisiä.
Erään kerran kun Audhumla imeskeli suolakiveä, alkoi siitä kohota esiin ihmismäinen hahmo. Kolmantena päivänä lehmä oli nuollut hänet kokonaan esiin. Búri (”Poika”) oli hänen nimensä, ja hänestä alkoi jumalten suku.
Búrin poika oli Bor (”Syntynyt”), ja hän sai puolisokseen jättiläisnaisen nimeltä Bestla. Heidän poikiansa olivat Ódinn (”Raivoisa”), Vili (”Tahto”) ja Vé (”Pyhä”). He olivat ensimmäiset aasat, sodanjumalat. Toisten lähteiden mukaan poikien nimet olivat Ódinn, Hänir ja Lódur. Näiden nimien merkitys on epävarma.
Ódinn ja hänen veljensä surmasivat Ýmirin ja heittivät hänet Ginnungagapin pohjalle. Ýmirin lihasta he loivat maan, hänen verestään järvet ja meret. Luista ja hampaista tulivat vuoret ja kivet. Ýmirin hiuksista luotiin kasvit, pääkallosta taivaankansi ja aivoista pilvet taivaalle. Näin surmatusta alkuolennosta luotiin Maailma. Tällainen luomismyytti on tunnettu kautta maailman.
Ýmirin lihaan ilmestyneistä madoista ja maasta Ódinn veljineen muovasi kääpiöiden suvun. He elävät maan alla ja syntyvätkin maasta, koska heillä ei ole naisia. Mutta neljä kääpiötä, Austri (”Itäinen”), Vestri (”Läntinen”), Nordri (”Pohjoinen”) ja Sudri (”Eteläinen”) asettuivat Maan neljään kulmaan ja nostivat Ýmirin kallon ylös taivaankanneksi. Jumalat ottivat Múspellsheimurista kipinöitä ja hehkuvia hiiliä ja tekivät niistä auringon, kuun ja tähdet, jotka he ripustivat taivaalle Ginnungagapin yläpuolelle.
Ýmirin verestä syntynyt meri oli niin suuri, että se hukutti jättiläiset aaltoihinsa. Vain yksi, Bergelmir, pääsi veneellä perheineen pakoon ja hän aloitti uuden jättiläisten suvun, joka vihasi aasoja ja toivoi näiden tuhoa.
Maa oli pyöreä manner ja sitä ympäröi kaikkialta meri. Jumalat antoivat jättiläisille meren rannan asuttavaksi ja loivat Ýmirin kulmakarvoista raja-aidan, suojaksi jättiläisiltä. Jättien maata kutsuttiin nimellä Jötunheimar.
Ensimmäiset ihmiset syntyivät, kun Borin pojat kävelivät rannalla ja löysivät kaksi puunrunkoa. Niistä he loivat miehen, jonka nimi oli Askur (”Saarni”) ja naisen, jonka nimi oli Embla (”Jalava”). He antoivat miehelle ja naiselle asuttavaksi muurilla rajatun maan, jonka nimeksi tuli Mannheimur, Ihmisten maa.
Taivaalla sijaitsevaan Godheimuriin, Jumalten maahan, aasat rakennuttivat linnakaupungin nimeltä Ásgardur. Godheimuria ja jättiläisten Jötunhemaria yhdisti Bifröst, Sateenkaarisilta, ja Mannheimur sijaitsi niiden välissä.


Lähteet:
Hämeen-Anttila, Virpi ja Jaakko: Tarujen kirja. Otava 2007. s. 52-55
Sumari, Anni: Odinnin ratsu – Skandinaaviset jumaltarut. Like 2007
Tynni, Aale: Eddan jumalrunot. WSOY 1982

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti