Haltijaväkeä

"Nouse luontoni lovesta, syntyni syvästä maasta, haon alta haltijani."

sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Horoskoopit: Oinas - Aries



Myytti:
 Athamas oli Orkhomenoksen kuningas. Hänellä oli vaimo ja kaksi lasta, poika Friksos ja tytär Helle. Vaimon kuoltua Athamas meni uusiin naimisiin ottaen puolisokseen Inon, joka synnytti hänelle monta poikaa. Ino oli vallanhimoinen ja päätti tuhota Friksoksen, jotta yksi hänen omista pojistaan nousisi valtaistuimelle. Niinpä hän kylvi viljaa kuivaan maahan ja seuraava sato tuhoutui. Kuningas Athamas lähetti sanansaattajat kysymään neuvoa Delfoin oraakkelilta. Heidän palattuaan matkaltaan Ino lahjoi heidät kertomaan, että nälänhädältä vältyttäisiin vain uhraamalla prinssi Friksos. Murheellisena isä johdatti poikansa Zeuksen alttarille ja kohotti veitsensä katkaistakseen pojan kurkun, mutta juuri sillä hetkellä lensi paikalle kultaturkkinen oinas ja otti prinssin selkäänsä. Se haki mukaansa myös Hellen ja niin sisarukset olivat turvassa kuningattaren vihalta.
He lensivät kohti itää ja matkan aikana oinas kertoi olevansa merenjumala Poseidonin ja kuolevaisen Theofanen lapsi. Poseidon oli muuttanut Theofanen lampaaksi huiputtaakseen tämän kosijoita ja sitten rakastellut hänen kanssaan oinaaksi naamioituneena.
Kun oinas lensi Mustanmeren Välimereen yhdistävien salmien yli, Helle menetti otteensa ja putosi mereen. Hänen muistokseen salmea kutsutaan nimellä Hellespontos. Oinas lennätti Friksoksen Mustanmeren toiseen päähän Kolkhikseen. Siellä se vaati, että pojan oli uhrattava se ja ripustettava talja sodanjumala Arekselle pyhitettyyn tammeen. Murheissaan prinssi toteutti sen toiveen. Myöhemmin Friksos meni naimisiin Kolkhiksen prinsessan kanssa ja eli lopun elämänsä onnellisena, mutta koskaan hän ei unohtanut oinasta, joka oli pelastanut hänen henkensä. Se ikuistettiin tähtikuvioon nimeltä Aries ja syy siihen miksi sen tähdet loistavat niin himmeinä, on se, että sen kultainen talja jäi maan päälle. Juuri sitä Iason ja argonautit etsivät.

Lähde: David Bellingham: Kreikan mytologia. Gummerus 2000

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti